Hopp til innhold
To unge menn ser på samme dataskjerm.

Problemer med trådløst nett?

Problemer med det trådløse nettet kan være knyttet til flere faktorer.

Ofte stilte spørsmål om trådløst nett:

Nærbilde av hender på en bærbar datamaskin.

Omstart

Prøv først å ta en omstart av tilkoblede enheter, som den trådløse ruteren og fibermodemet, for å se om det hjelper. Det enkleste er å trekke ut stikkontakten. Vent 10 sekunder før du skrur på utstyret igjen. Sjekk gjerne at alle kabler sitter i som de skal og at alle lampene på både modem og ruter lyser som de pleier. Hvis noe ikke stemmer på utstyret ditt, kan det godt hende vi har bruksanvisning tilgjengelig for nettopp ditt utstyr.

Våre bruksanvisninger finner du her
Bilde av en EG400-ruter. En hvit boks med et rektangulært, svart felt.

Sjekk knappen

Om du har en EG400-ruter (avbildet), kan du sjekke at Wi-Fi-lampa, knappen under globusen, lyser blått. Denne knappen har en trykksensor som noen ganger slår ut og skrur av Wi-Fi. Dersom du oppdager at knappen ikke lyser, kan du holde fingeren din på sensoren i et par sekunder til den begynner å blinke grønt og går over til et blått, stødig lys.

Les mer om EG400
Person jobber på laptop med kaffe ved siden av seg

Hjemmekontor og VPN

I dag jobber mange på hjemmekontor. Da er det også mange som er koblet til et jobbnettverk med VPN. Dette kan påvirke hastigheten på det trådløse nettet. For å se om det er dette som er grunnen til lavere hastighet kan du forsøke å logge av VPN og sjekke hastigheten uten VPN for å sammenligne. Om du benytter deg av VPN i forbindelse med hjemmekontor, så vil normalt sett en VPN påvirke hastigheten din. Dette betyr at så lenge du har VPN aktivert på din PC, vil du kunne oppleve en hastighetsreduksjon. Hvis VPN-tilkoblingen gir tregere nett, anbefaler vi at du kobler deg til nett via kabel om det er mulig.

En dame skriver på pc, mens en mann står over skulderen hennes og ser.

Endre passord eller navn på det trådløse nettverket

Hvis du ønsker du å endre passord eller navn på ditt trådløse nettverk, er dette selvsagt mulig. I mange tilfeller kan du benytte appen til ruteren (se om det står "Asus" eller "Netgear" på din ruter og søk på det i appstore eller Google Play) og gjøre det via den. Du kan også benytte deg av standard ruterinnlogging fra nettleseren din. Det gjør du ved å skrive inn 192.168.1.1 i adresselinjen og endre derfra. Standard brukernavn og passord der er enten "admin" som begge, eller "user" som begge. Vi har dessverre ikke tilgang til å gjøre dette for deg.

En voksen og et barn sitter ved en bærbar datamskin.

Hjelp, jeg trenger en bruksanvisning!

Som kunde hos OBOS OpenNet har du kanskje fått utstyr fra oss, eller selv bestilt utstyr. Hvis du trenger hjelp til oppsett eller opplever feil på utstyret, kan du finne alle våre bruksanvisninger her:

Bruksanvisninger
Ikon med dame i telefon

Kontakt oss i OBOS OpenNet

Tlf kundeservice: 21 01 61 50
E-post kundeservice: service@opennet.no
Salgsavdelingen: salg.opennet@obos.no

Åpningstider

Mandag–fredag kl. 08.00–20.00
Lørdag kl. 10.00–14.00

Chatten er åpen hverdager kl. 10.00–18.00

Påskeåpningstider 2024
28-29.03: 10-16 på chat og e-post
30.03: 10-14
01.04: 10-16 på chat og e-post

Besøksadresse

Freserveien 1, 0195 Oslo